Ki nyeri a népzenei Megasztárt?

2007. február 27., kedd 16:59

Milyen kárriert futhat be ma egy nédalénekes? Rúsza Magdit ki nézte volna, ha nem Queent énekel a Megasztárban? A Duna Televízió népzenei tehetségkutatóján jártunk, és ezúttal nem vicceltük el.

Több hónapja fut a Duna Televízió műsorán a Mentor - Magyar Csillagok című tehetségkutató sorozat. A kéthetente jelentkező műsorban a készítők művészetben, tudományban, sportban kiemelkedően tehetséges magyar fiatalokat mutatnak be, majd az adásban megpróbálnak találni olyan szervezeteket vagy magánszemélyeket, akik a fiatalok mentorai lennének. A segítség egyetlen hangszertől az infrastrukturális hozzájáruláson át a készpénzig bármilyen formában érkezhet. Nemrég merült föl az igény arra, hogy a népzenével külön is foglalkozzon a műsor.


Katt!
Fotó: Szémann Tamás

Külön kategóriába emelték, hangzatos fantázianevekkel ellátott három blokkra osztották, és természetesen versenyt generáltak belőle. A néptánc és a népi hangszeres szólisták előtt a népdalénekesek versenyeznek, az ő blokkjuk a Pacsirta címet kapta. "Mint a Megasztár, anyu, tudod" - magyarázta röviden az egyik énekes lány édesanyjának a szombat esti főpróbán, mikor kiderült számukra, hogy közönségszavazás is van. Mert van! Meg zsűri, meg továbbjutás, kiesés, selejtezők, döntők. De a Pacsirta annyira új, nemhogy a versenyzők, sok készítő sincs pontosan tisztában a műsorral. Az adást vezető tévéalelnöktől, zsűritagon, szerkesztőn át a versenyzőkig, mindenkit végigkérdeztünk, de csak az élő adás stúdiójában állt össze a kép.

A blokkok működése és szabályai azonosak: tizenkét versenyző, akik különböző előválogatókon, regionális versenyeken (például - a Pacsirta esetében - a "Hajnal akar lenni" népdaléneklési verseny Szatmárnémetiben) elért dobogós vagy különdíjas teljesítmény, valamint szakmai minősítések (mint a Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetsége, a KÓTA országos szintű népzenei szólóénekes minősítése) alapján meghívással kerülnek a műsorba. Háromtagú szakmai zsűri van, egy állandó elnökkel és cserélődő, az adott területnek megfelelő szakértő tagokkal. És persze a közönség. Minden adás alkalmával biztosan továbbjut a zsűritől legmagasabb pontszámot kapó énekes, a másik két versenyzőből pedig a közönség választ: a következő adásig rendelkezésre álló két hétben telefonon, sms-ben, emailben vagy akár hagyományos postai úton lehet szavazni. Így lesz a négy selejtezőből két elődöntő, végül május 19-én döntő, ami után az énekeseket felváltják a hangszeres szólisták, majd a néptáncosok.

És hogy akkor most ez a népzenei Megasztár-é?

Éneklés van, szavazás, továbbjutás (vagy kiesés), sőt a győztes lemezt adhat ki: igen, ez egy népzenei Megasztár. De persze mégsem. A Duna Tv próbálja elkülöníteni a Pacsirtát a sztárshow-tól, például csak a saját mércéik szerinti "állandó értékekkel" foglalkoznak. A Duna stílusa pedig jól látszik a kivitelezésben is: az új, élénkebb kameramozgások, a már majdnem modern díszlet ellenére sem jut túl a műsor a nyolcvanas évek tévézésén.

Emellett az sem olyan egyértelmű, hogy mi is itt a cél. Rendben, esetleg lesz egy albuma, de a legtöbb, népzenében kevésbé jártas magyar polgár számára kicsit megfoghatatlan, mi is egy népdalénekes vágya, álma. Hogyan tud, és egyáltalán kíván-e valaki nagy ívű karriert befutni?

A kárrier

A zsűri elnöke egy abszolút népzenei szakértő, dr. Olsvai Imre, az MTA Zenetudományi Intézet Népzenei Osztályának nyugalmazott, senior munkatársa. A nemsokára 76 éves népzenekutató és -oktató a mai népzenei mozgalom egyik legnépszerűbb egyénisége: jóformán nincs ma magyar nyelvterületen olyan népzenei találkozó vagy verseny, amelyen zsűriként ne számítanának részvételére.

Az énekes és a hangszeres szólista blokkok szakértő zsűritagja Birinyi József, aki több mint húsz történeti és népi hangszeren játszik, népzenegyűjtéssel, kutatással, tanítással, hangszerkészítéssel, néprajzi filmezéssel foglalkozik, szerte a világban. 850 darabból álló népihangszer-gyűjteménye van, a Kárpát-medencében népzenei és néptáncműhelyeket, táborokat szervez, és ő a KÓTA társelnöke.
A népdalblokk zsűrijének harmadik tagja Szvorák Katalin, a losonci születésű Kodály- és Liszt-díjas népdalénekes, aki számos, ám nem csak népzenei szólólemezzel rendelkezik, és a világ 31 országában koncertezett már. Sebestyén Mártánál kevésbé közismert, de jó példa arra, hogy népdalénekesként is lehet karriert csinálni.

És a versenyzők

 

Persze nem mindenki vágyik karrierre. Vagy még nem vágyik. A Pacsirta résztvevői ugyanis nagyon fiatalok: legtöbbjük most került középiskolába, és noha azt pontosan tudják, továbbtanulni hol szeretnének, arról még kevéssé gondolkodtak, milyen pályára állnak majd zenei képzettségükkel. Az első elődöntő egyetlen fiú énekese, a 15 éves Feraru Kovács Christian jelenleg a csíkszeredai Faipari Líceumban tanul bútortervező szakon, kilencedik osztályos. Christian "hazai", moldvai népdalcsokrot énekelt, moldvai viseletben, erős, férfias hangon; majd annál halkabban és szűkszavúan válaszolt az álmait fürkésző kérdéseinkre. Nincs konkrét elképzelése jövőjét illetően, neki ez éppolyan énekes verseny, mint a többi, kihívás és kész.

Így van ezzel Jőrös Andrea is, aki szintén annak örült, hogy újabb versenyen énekelhet. Ő is 15 éves, a kárpátaljai Viskről érkezett, de a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában tanul. A mezőkövesdi Vass Lajos Népzenei Verseny különdíjasaként ajánlotta egy zsűritag a műsorba, ahol most magában a különdíjban, egy stilizált népi ruhában énekelt, tájegységhez nem kötődő, egyszerűen magyar népdalcsokrot. Andrea hangja a főpróbán még hallhatóan remegett az izgalomtól, de a próba után elmondta, örül, hogy fellépés előtt megismerhette a terepet. Ez tetszett neki a tévés fellépésben, amit egyébként soha nem próbált előzőleg.
A legutóbbi forduló biztos továbbjutója a harmadik énekes, a szintén csíkszeredai András Orsolya lett. Már a műsorba jutása is sikert ígért: a csíkszeredai Nagy István Művészeti Líceum tanulója ez év januárjában a KÓTA legmagasabb minősítését, az Arany Páva-díjat kapta. Gyimesi dalcsokra után a zsűri népdalénekesnője is (10 pontos tárcsáját magasra tartva) hitelességét emelte ki, majd valószínűsítette, hogy a Gyimesben hallott személyes dalélményektől olyan, amilyen. Hogy ez nem igaz, azt Orsin kívül csak mi tudjuk.
A 16 éves lány ugyanis egyetlen fő célját nevezte meg a műsorban való részvételének: nagyon szeretne egy tanárt. Hogy végre ne cédéről és kazettáról kelljen a dalokat hallania. Azt pedig kifejezetten fájlalta, hogy egy tévéműsor ilyen "mesterkélt", de legfőképpen, hogy nincs közönség. Hogy nem látja a szemeket, hogy "nincs kinek énekelni".