Többszólamú tévés

Birinyi József, a Tradíció Stúdió és a Media Flash Reklám és Televíziós Szolgáltató Mûhely vezetõjeként az értékcentrikus mûsorkészítés mellett teszi le a voksát.

- Kevesen tudják Önrõl, hogy vegyésznek készült, majd közgazdásznak, hogy aztán az ELTE néprajz szakán kössön ki és a Filharmónia szólistája legyen több hangszerrel. A kilencvenes évek elején pedig a Néprajzi Múzeum népzenei osztályvezetõi székét hagyta ott, hogy létrehozza elõbb a Tradíció Stúdiót, majd a Media Flash Reklám és Televíziós Szolgáltató Mûhelyt.

- A rendszerváltás után fogalmazódott meg bennem a gondolat: "várat kell építeni, hogy lantot pengethessek". A filmes világ azonban már ezt megelõzõen sem állt távol tõlem, álltam a kamera mindkét oldalán: a Duna TV fõszerkesztõjeként, rendezõ-, mûsorvezetõként és televíziós mûsoraim és a személyemrõl készített portréfilm szereplõjeként egyaránt. Ezek a tapasztalatok a késõbbiekben nagyon hasznosnak bizonyultak. Megismervén a szakma csínját-bínját, kiépítve a 6 kamerás és 3 digitális monitorozós gyártóbázist, az általunk készített produkciókra egy cégen belül tudunk teljes felelősségi kört vállalni, azaz a kreatív munkától, a filmgyártástól a médiafoglalásig, az értékesítésen át a produkciók finanszíroztatásának kérdéséig.

- Manapság egymást érik a vitatott szintű produkciók. Mi erről az Ön véleménye egy olyan ügynökség, gyártó cég tulajdonosaként, amely elsősorban gazdasági, társadalmi, művészeti témákat feldolgozó magazinműsorokat, reklámfilmeket készít?

- Sajnos a jelen hazai médiapiaci helyzetben egy-egy tv-sorozat vagy produkció megrendelésénél alapvetően nem az érték, a minőség dönt. Mi értékcentrikus műsorokkal, széles területet felölelve próbálunk megjelenni. Gazdasági és rendőrségi sorozatot, híradót, művészeti magazint, ifjúsági, ismeretterjesztő sorozatot, PR- és reklámfilmeket egyaránt készítünk. Március elején induló Energia 2003 című hét részes sorozatunk például a Paksi Atomerőmű múltját - és jelenét mutatja be gazdasági és társadalmi összefüggéseiben. A szombat este az ATV-n futó AutóKözlekedés és a KerékAsztal autós magazinjaink a hivatásos autós világra koncentrálnak. A két műsor egyébként az 1800 tagszervezetet tömörítő Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének megbízásából készül, és elsősorban a közúti fuvarozásról szól: a kamionos mítoszoktól az EU-csatlakozás problémájáig, az előregedett járműparktól kezdve az utak állapotáig. A KerékAsztal - amelynek műsorvezetője is vagyok - stúdióbeszélgetés formájában 2-3 vendég segítségével jár körül egy-egy témát. De említhetném például a FormaBontó című 30 perces magazinunkat, ahol arra törekszünk, hogy gazdasági kérdéseket közérthetően, de a szakmai mélységek tiszteletben tartásával dolgozzunk fel.

- Az Önök műsorai, reklámfilmjei az MTV-től a Magyar ATV-ig több országos csatornán is futnak. Egy 15-20 fős stáb hogyan tudja felvenni a nagyobbakkal a versenyt?


- Meggyőződésem és tapasztalatom, hogy üzletileg és tartalmilag is megtérülő befektetés igényes alkotásokat készíteni. A multiktól a kis cégekig a megrendelők színvonalas produkciókat, spotokat keresik, amit sajnos a túlkínálattal rendelkező piac nem minden szereplője képes nyújtani. Kis ügynökség lévén a legnehezebb a referenciapont megteremtése, azaz eljutni az elsõ megrendelésig, de munkánkat minõsíti, hogy ahol ez sikerül, ott a cégek 80 százaléka újabb megbízással visszatér hozzánk. Vállalkozói szempontból mûsoraink gyártása és az a 8-10 cég, amelynek reklámtevékenységét kizárólagosan a Media Flash végzi, stabil alapot biztosít számunkra. Piaci átlagáron vagy kicsivel alatta és az egyes produkciókra teljes körû felelõsséget vállalva dolgozunk és üzleti sikereinknek köszönhetõen ma már egyre gyakrabban "lantot is pengethetek".

Forrás: Cash-Flow Gazdasági Magazin 2003. Március